برنج طارم:

برنج طارم یکی از بذرهای قدیمی برنج در ایران است که طیف وسیعی از مصرف کنندگان برنج ایرانی را شیفته عطر،طعم و پخت خود کرده است.

برنچ طارم انواع متفاوتی دارد، که براساس عطر، طعم و میزان کشیدگی دانه بعد از پخت دسته‌بندی می‌شوند. مجموعه برنج 14 از میان انواع مختلف برنج طارم تنها سه مورد را انتخاب کرده است، که هر کدام در رنج و دسته خود، بهترین کیفیت را دارا هستند. انواع برنج طارم در مجموعه برنج 14 عبارتند از: 1- طارم محلی مخصوص (طعم: عالی، پخت: عالی، عطر: عالی) 2- سرگل استخوانی اعلاء (طعم: عالی، پخت: عالی، عطر: خوب) 3- جواهری خوشپخت قلمی (طعم: خوب، پخت: خوب، عطر: ملایم)

برنج طارم چیست ؟

برنج طارم یکی از معروف‌ترین برنج‌های ایرانی است که خاستگاه اصلی آن، منطقه فریدونکنار می‌باشد. به همین خاطر نیز با نام برنج طارم محلی فریدونکنار نیز شناخته می‌شود.

برنج طارم

ویژگی های برنج طارماگرچه امروزه برنج طارم در مناطق مختلفی از استان‌های شمالی کشور کشت می‌شود، اما به دلیل تطبیق شرایط آب و هوایی منطقه فریدونکنار با بذر برنج طارم، هنوز هم کیفیت برنج این منطقه بالاتر از نقاط دیگر است.

ویژگی‎‌های برنج طارم :

برنج طارم یکی از برنج‌های پرطرفدار در بین ایرانیان است که از دیرباز به دست کشاورزان این مرز و بوم کشت می‌شود، و ویژگی‌هایی نظیر عطر خوب، پخت خوب و طعم خوب از خصوصیات اصلی این برنج است.

خرید برنج طارم محلی مخصوص 14:

از گذشته تا به امروز یکی از محصولات پر فروش مجموعه برنج ایرانی 14، برنج طارم این مجموعه است، که با نام برنج طارم محلی مخصوص 14 عرضه می‌شود. مراحل تهیه این برنج عبارتند از:

1- خرید شالی برنج :

تهیه بهترین شالی‌های برنج طارم از کشاوزان نمونه منطقه فریدونکنار ( این کار بدست متخصصان خبره شالی انجام می‌گیرد)

2- شالیکوبی برنج :

پوست‌گیری برنج در کارخانه شالیکوبی، الک کردن برنج و جداسازی برنج های شکسته از برنج سالم. و در نهایت نیز سورت کردن برنج به منظور پاکسازی برنج و تمییز شدن کامل آن ( این مرحله از مراحل مهم در تعیین کیفیت نهایی برنج است که نیازمند تخصص و تجربه در این کار می‌باشد)

3- بسته بندی برنج طارم :

بسته بندی مکانیزه برنج در کیسه‌های نخی ( متقال 10 کیلو گرمی ) و قراردادن 4 کیسه 10 کیلویی در کیسه بزرگ‌تر به دلیل رعایت بهداشت و تمییز رسیدن کیسه برنج طارم به دست مصرف کننده نهایی.

4- عرضه برنج :

  • 1- سایت برنج 14:

عرضه از طریق وبسایت برنج 14 که در آن می‌توانید همه محصولات این مجموعه را به صورت آنلاین خرید کنید.

  • 2- شعب برنج 14:

همچنین می توانید به صورت حضوری به به یکی از شعب برنج 14 در تهران مراجعه نمایید. (شعب برنج 14)

قیمت برنج طارم :

برنج طارم انواع مختلفی دارد که درجه یک ترین آنها برنج طارم محلی است و در دسته برنج‌های گران قیمت ایرانی قرار می گیرد،معمولاً با قیمت برنج هاشمی گیلان هم ردیف است. البته همانطور که می‌دانید عواملی چون منطقه کشت،میزان رسیدگی کشاورز و از همه مهمتر روش شالیکوبی و پوست‌گیری شلتوک و تبدیل آن به برنج سفید بر کیفیت و نهایتاً قیمت برنج طارم تاثیر گذار است.

(برای اطلاع از قیمت انواع برنج ایرانی می توانید به صفحه قیمت برنج ایرانی مراجعه نمایید.)

خرید برنج طارم :

برای خرید برنج طارم از فروشگاه برنج ایرانی 14 ، می‌توانید به صورت آنلاین اقدام به خرید نمایید. در صورت خرید برنج طارم در شهر تهران، زمان ارسال سفارش به انتخاب شما انجام می‌شود. اما برای سفارش خرید در شهرستان‌ها، ارسال سفارش بین 3 تا 4 روز زمان می‌برد و ارسال توسط باربری انجام ‌می‌گیرد.

انواع برنج طارم:

برنج طارم انواع مختلفی دارد، که همانطور که ذکر شد بر اساس عطر، طعم و پخت دسته بندی می‌شوند. که مجوعه برنج 14 سه رقم از این محصولات را انتخاب کرده است.

دیگر انواع برنج طارم که به صورت رایج نام برده می‌شود عبارتند از: طارم هاشمی، طارم سنگی، طارم صدری، طارم دم‌سیاه و …

برای آشنایی بیشتر با این نامها در ادامه توضیحاتی کوتاه داده‌ایم.

برنج طارم هاشمی:

اولین بار که این اسم در بازار تهران شنیده شد و عده‌ای از همکاران در مورد آن صحبت می‌کردند، همه می‌دانستند این نامگذاری غلط است، چون بذری به نام طارم هاشمی وجود ندارد. اما امروزه این اصطلاح چنان رایج شده که برخی این برنج را گونه‌ای از طارم می‌دانند.

اما داستان چه بود؟

چند سال پیش برخی از کشاورزان استان مازندران از ترکیب بذر طارم و هاشمی برای کشت برنج استفاده می‌کنند. به این صورت که یک ردیف بذر هاشمی و ردیف بعد را طارم کشت می‌کنند. به گفته این کشاورزان این کار باعث می‌شود ساقه‌های برنج طارم در برابر باد و باران مقاوم‌تر شده و به راحتی خمیده نشوند.

نتیجه این کار نیز باعث شد کشاورز مقدار بیشتری محصول در واحد هکتار برداشت کند، و قیمت تمام شده برنج طارم هاشمی از برنج طارم محلی پایین‌تر در بیاید.

البته از لحاظ کیفیت نیز این برنج در سطح پایین‎‌تری از طارم محلی و همیچنین برنج هاشمی می‌باشد.

برنج طارم کشت دوم:

نوع دیگری از برنج طارم، کشت دوباره این برنج است، که در فصل پاییز و هوای نسبتاً سرد کشت می‌شود. اگر می‌خواهید در مورد برنج کشت‌دوباره بیشتر بدانید، مطلب زیر شما را با این رقم برنج بیشتر آشنا خواهد کرد.

(مطلب مرتبط در برنج ۱۴: برنج کشت دوم )

برنج طارم محلی دابو:

به دلیل تطابق شرایط آب و هوایی منطقه دابو دشت فریدونکنار، بذر طارم در این منطقه کیفیت بالاتری نسبت به سایر مناطق دارد. از آنجایی که در این منطقه همان بذرهای قدیمی‌ طارم که نسل به نسل دست به دست گشته، کشت می‌شود، به برنج این منطقه برنج طارم محلی فریدونکنار می‌گویند. که از کیفیت پخت، عطر و طعم عالی برخوردار است.

همانطور که قبلا‌ً هم گفته‌ایم منطقه کشت و تطابق شرایط آب‌و‌هوایی یک منطقه با یک نوع بذر خاص تأثیر بسزایی در کیفیت و پخت یک برنج دارد.

طرز پخت برنج طارم:

گفتیم برنج طارم از پخت خوبی برخوردار است، و روش پخت آن با طرز پخت برنج‎‌های ایرانی دیگر تفاوتی ندارد. اصطلاحاً به این برنج، برنج چلویی گفته می‌شود زیرا برنجی استخوانی است و در قابلمه مدت زمان نسبتاً زیادی جوش می‌خورد. لذا برای پخت‌های زیاد برنج مناسبی است.

فهرست