روش صحیح نگهداری برنج :

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که مقداری برنج خریداری کردید و نمی دونید که چطوری برنج رو نگهداری کنید که موجب خراب شدن برنج نشه. ما توی این مقاله قصد داریم این مسئله رو بصورت کامل براتون حل کنیم.

بهترین روش نگهداری برنج در خانه :

برنج خشک یا اصطلاحاً برنج خام باید در شرایط خاصی حفظ بشه که اگر این شرایط رو رعایت کنیم، حداقل تا یکسال برنج هیچ مشکلی پیدا نخواهد کرد. اما این شرایط شامل چه مواردی هستند؟

۱- فضای مناسب:

در محلی که برنج رو نگهداری می کنید باید دو موضوع رو در نظر داشته باشید،

که عبارتند از خشک بودن و خنک بودن فضا .چون گرما و رطوبت خیلی سریع باعث شپشک زدن برنج یا اصطلاحا جوجو زدن برنج میشه.

(نکته: گرما و رطوبت دو عامل اصلی آسیب زننده به برنج هستند.)

لذا شما باید در منزل مناسب ترین مکانی که شرایط ذکر شده داشته باشه پیدا کنید،

و از قرار دادن برنج در فضاهایی مثل: کابینت آشپزخانه، کمد دیواری، زیرزمین و انباری های مرطوب و جاهایی که نور آفتاب تابیده میشه، مثل بالکن یا خرپشته(اتاق کوچکی در پشت بام) خودداری کنید.

۲- چیدمان کیسه های برنج :

ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که اطراف کیسه های برنج باید هوا جریان داشته باشه.

برای این منظور باید کیسه های برنج رو روی سطحی قرار بدید که کمی از زمین فاصله داشته باشه. ما برای اینکار از وسیله ای بنام پالت استفاده می کنیم.

بهترین وسیله برای انجام این کار در منزل می تونه یک جعبه نوشابه یا چهار پایه پلاستیکی روزنه دار باشه. برای چیدمان کیسه‌های برنج باید دقت داشته باشید که کیسه ها از اطراف به دیوار تکیه نداشته باشد.

نگهداری برنج در فضای گرم اشتباه است
برای نگهداری برنج آن را در جای مرطوب قرار ندهید
برنج را رو پالت نگهداری کنید

نگهداری برنج در یخچال و فریزر درست است ؟

شاید قرار دادن برنج در یخچال آنهم در کوتاه مدت و با مقدار خیلی کم امکان پذیر باشد، و مشکلی هم برای برنج ایجاد نشود.

اما نگهداری مقدار زیادی برنج (مثلاً ۵۰ کیلوگرم به بالا) در یخچال امکان‌پذیر نیست، که هدف ما نیز در این مطلب حداقل این میزان برنج است. که طبیعتاً قرار دادن این مقدار برنج داخل یخچال و فریزر امکان‌پذیر نمی‌باشد. مگر اینکه یک یخچال را فقط برای اینکار اختصاص دهید!

استفاده از قرص سیر برای نگهداری برنج صحیح است؟

هر چند برخی استفاده از قرص سیر، حبه سیر، نعنا، نمک و…. برای جلو‌گیری از شپشک زدن برنج پیشنهاد می دهند،

اما ترجیح ما بر این است که برای نگهداری برنج از هیچ ماده افزودنی، که باعث تحرک پذیری بیشتر آن می شود استفاده نکنید، استفاده از این موارد برای از بین بردن شپشک برنج کاربرد دارد، اما برای نگه داشتن برنج خیر.

استقاده از قرص برنج صحیح است؟ خیر

همانطور که گفته شد، استفاده از مواد افزودنی برای برنج اشتباه است، علی ‌الخصوص قرص برنج که ماده‌ای بسیار سمی و خطرناک است.

توصیه‌ی ما این است که تحت هیچ شرایطی قرص برنج را نگهداری و استفاده نکیند، متاسفانه سالانه افراد زیادی به دلیل عدم آگاهی از مضرات قرص برنج و روش صحیح استفاده از آن جان خود را از دستت می‌دهند.

نگهداری برنج تازه یا برنج کهنه؟

هر چند روش نگهداری برنج تازه و برنج کهنه تفاوت اساسی با یکدیگر ندارد، اما پُر واضح است که نگه داشتن برنج تازه آسان‎‌تر می باشد.

زیرا برنج تا یک سال کمتر در معرض آسیب یا اصطلاحاً شپشک زدن قرار می‌گیرد، لذا برای نگهداری برنج در طولانی مدت اولیت بر این است که از برنج تازه استفاده کنیم.

نتیجه‌گیری:

برنج کهنه یا اصطلاحاً برنجی که حداقل چند ماه پس از برداشت و شالیکوبی استراحت کرده باشد، پخت بهتری نسبت به برنج تازه خواهد داشت.که یکی از علت‌های اصلی خرید و نگهداری برنج ایرانی در خانواده‌های ایرانی نیز همین موضوع می‌‌باشد.

اما از آنجایی که برنج ماده‌ای حساس در برابر عوامل محیطی است، لذا شرایط خاصی که در مطلب بالا ذکر شد باید کاملاً رعایت شود تا برنج آسیب نبیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست