گرانترین برنج ایرانی چیست؟

(گرانترین برنج ایرانی در حال حاضر برنج دمسیاه اشرافی ممتاز به قیمت ۱۳۰.۰۰۰ تومان و برنج دمسیاه گلچین ممتاز به قیمت ۱۲۰.۰۰۰ تومان است) تاریخ ۱۴۰۳/۰۲/۰۵

پیشتر در مقاله انواع برنج ایرانی درباره میزان برداشت برنج‌های مختلف و کم‌محصول بودن یا پرمحصول بودن آنها صحبت کردیم. اگر آن مطلب را مطالعه کرده باشید، می‌دانید که گران‌ترین برنج ایرانی باید در دسته برنج‌های کم‌محصول باشد، زیرا میزان برداشت برنج کم‌تر موجب می‌شود که قیمت تمام شده آن بیشتر شود.

برنج هاشمی، برنج طارم، برنج کشت دوم، برنج صدری و برخی دیگر از انواع برنج ایرانی کم‌محصول که امروزه دیگر کشت نمی‌شوند، از جمله برنج‌های گران‌قیمت ایرانی هستند. در میان این برنج‌ها نیز برنج دمسیاه اشرافی ممتاز، گران‌ترین برنج ایرانی است.

اما نکته جالب توجه این است که لزوماً گران‌ترین برنج ایرانی بیشترین قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده را ندارد!

برنج دمسیاه گلچین ممتاز ۱۴
۱۲۰.۰۰۰قیمت هر کیلوگرم
  • _ قیمت بنکداری بازار تهران _
برنج دمسیاه اشرافی ممتاز ۱۴
۱۳۰.۰۰۰قیمت هر کیلوگرم
  • _ قیمت بنکداری بازار تهران _

گران‌ترین برنج ایرنی:

برنج دمسیاه اشرافی ممتاز

گرانترین برنج ایرانی لزوماً گرانتر نیست!

بحث مهمی که در میزان تمام شده قیمت برنج برای مصرف کننده نادیده گرفته می‌شود، مسئله میزان رِی (کشیدگی دانه) برنج است. منظور از رِی برنج نیز تعداد پُرس غذایی است که هر یک کیلوگرم برنج به شما می‌دهد. مثلاً یک کیلوگرم برنج ارزان قیمت، ممکن است حدود ۵ پُرس چلو به شما بدهد، اما این مسئله در مورد برنج‌های گران قیمت متفاوت است. مثلاً هر یک کیلوگرم از گرانترین برنج ایرانی حداقل ۷ پُرس بشقاب برنج می‌دهد.

گرانترین برنج ایرانی 7 بشقاب برنج می‌دهد

حالا بیاید یک حساب سرانگشتی با یکدیگر انجام دهیم:

اگر یک کیلوگرم برنج ارزان قیمت را در حال حاضر ۲۷۰۰۰ تومان در نظر بگیریم، و یک کیلو برنج گرانقیمت ایرانی هم در زمانی که این متن را می‌نویسم نهایتاً ۴۰۰۰۰ باشد.

حال اگر ۲۷۰۰۰ را بر تعداد ۵ پرس بشقاب برنجی که به ما می‌دهد تقسیم کنیم، قیمت هر بشقاب برنج ۵۴۰۰ تومان می‌شود.

و اگر ۴۰۰۰۰ تومان را نیز بر ۷ عدد بشقاب تقسیم کنیم، هر بشقاب برنج ۵۷۰۰ تومان در می آید.

یعنی اختلاف قیمت هر بشقاب برنج اعلا و ارزان قیمت تنها ۳۰۰ تومان است. مسئله دیگر نیز این است که حتی گرانترین برنج ایرانی اگر کهنه شود، می‌تواند تا ۸ پرس چلو بدهد که عملاً ارزان‌تر از آن برنج ارزان قیمت در می‌آید!

( مطلب مرتبط در برنج ایرانی ۱۴: قیمت روز برنج )

۲۳ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • یو اس اس دی
    ۱۴۰۰-۱۱-۱۶ ۵:۳۶ ب٫ظ

    چه جالب، نمی دونستم کهنه شدن برنج روی ری دادن برنج تاثیر میذاره

    پاسخ
    • روح الله اصفهانیان
      ۱۴۰۰-۱۱-۲۴ ۴:۲۷ ب٫ظ

      سلام دوست عزیز
      بله، برنج هر چقدر کهنه تر بشه، مدت زمان جوش خوردنش در قابلمه بیشتر میشه و این باعث میشه برنج کشیده تر بشه و بیشتر رِی بکنه

      پاسخ
  • بنده‌ی خدا
    ۱۴۰۱-۰۴-۱۰ ۱:۳۰ ق٫ظ

    طبق این نوشتار گرانترین برنج الان ۱۴۰۰۰۰ تومنه که ۷ پرس میشه یعنی هر پرس ۲۰۰۰۰ تومن. با احتساب هزینه پخت هر پرس میشه ۲۵۰۰۰ تومن.برای یک خانواده ۴ نفره یک وعده چلو برنج میشه ۱۰۰۰۰۰ تومن.در ماه میشه ۳ میلیون تومن.این حساب و کتاب بدون در نظر گرفتن هزینه گوشت و مرغ و حبوبات و سبزیجات و…. هستش.اونوقت یه کارمندی که درآمدش زیر ۱۰ میلیون تومنه به نظر شما میتونه فقط ۳ میلیون تومن برنج بخوره.اونوقت با بقیه هزینه‌های زندگیش چکار کنه.؟؟؟؟؟؟
    دلتون خوشه‌ها.
    خداحافظ برنج ایرانی و سلام بر برنج تایلندی و هندی و پاکستانی.

    پاسخ
    • به نام خدا هزینه کشاورزی در ایران بالاست به ویژه در گلستان و مازندران و گیلان به دلیل شالیکاری بالاتر هست.
      ۱.هزینه شخم و آبیاری زمین ۲.هزینه کارگر نشا و وجین۳.هزینه کود و سم و یا کود جانوری و مبارزه بیولوژیک با آفات به جای کود و سم شیمیایی۴.هزینه تراشیدن و خرمن۵.هزینه شالیکوبی
      اینها تازه بخشی از هزینه هاست‌.
      کشاورز همه این هزینه ها رو نقد باید بپردازد آن وقت در زمانی که پولی در جیب ندارد و فصل کار تابستان هنوز آغاز نشده.
      هزینه کاشت که به عهده خود کشاورز است و نگه داری و داشت را به هیچ عنوان حساب نکردم و هزینه رفت و آمد که هیچی نگفتم.
      تازه بیمه نبودن کشاورز و نبود دستگاهی در پشتیبانی از شالیکاران که کار بسیار سختی هست و خشکسالی را هم به آن بیفزایید اگر برنج طارم کیلویی ۱۰۰۰۰۰۰ تومان هم شود کم است.همین طور گندم و جو و ارزن هم باید گران تر شود چون اصلن برای کشاورز ایرانی به صرفه نیست.
      چطور پسته ای که آنچنان رسیدگی نمی‌خواهد کیلویی یک میلیون تومان باشد و برنجی که یک نعلبکی آن پنج نفر را سیر می‌کند باشد ۱۵۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ تومان.
      خوب برنج ایرانی نخرید همون تایلندی و پاکستانی بخرید.
      ما هم به کسی می‌فروشیم که ارزش آب و هوا و طبیعت مازندران و برنجی که در این آب وهوا می‌روید را بداند.
      قدر گوهر گوهر شناسد.

      پاسخ
      • شیر مادرت حلالت باشه

        پاسخ
      • مدیونم اگه فکر کنم خودت کشاورزی…
        بنده خدا چی گرون شده دیگه از این گرونتر؟ب لطف بعضی از حضرات دیگه نون و پنیر هم ملت ندارن بخورم بعد شما میگی ارزونم هست؟

        پاسخ
        • من که کشاورز هستم و نیازی به اثبات به امثال شما ندارم.
          بهتره از خودتان بپرسید برج نشینان دلال چرا هر وقت برنج مازندران و گیلان و مرکبات آن می‌رسد.دست به واردات می زنند.
          از خودتان بپرسید که چرا کشاورزی در ایران زمین خورده است و کشاورزان و دامداران سنتی که کار نخستین انسان را انجام می دهند هم فرهنگشان هم کارشان به دست بنگاه های بزرگ کارخانه ای و سرمایه داری پایتخت نشین در حال نابودی است.
          چرا هزینه کشاورزی در ایران بالاست.
          چرا محصولات کم هزینه تر مثل زعفران و پسته و خشکبار گران تر هستند.

          پاسخ
          • شما اینقدر پسته پسته می‌زنید الان ۳ سال هست برداشت خیلی کم شده و غیر از پسته هیچ محصولی سرما نمیخوره و هر چی خرج کرده و زحمت کشیده حدر نمیره

          • نه که سرشاخه های آب مازندران به خواسته سمنان و تهران تغییر مسیر داده شده و شالیزارهای پر آبی داریم.
            امسال به همه زمین‌های آبریز تجن دستور دادند ۱۰ درصد از زمینشان را برنج بکارند.
            این آب رودخانه های ما کاش صرف کشاورزی شما میشد اما صرف کارخانه و معدن و بهره وری شما شده.
            تنها بحث خشکبار و پسته نیست بحث مرکبات هم هست پرتقال و لیمو کرمان و شیراز کیلویی ۵۰۰۰۰ تومان پرتقال و لیمو مازندران و گیلان ۵۰۰۰ تومان هست.
            قابل توجه شما هم که برنج هم ده سالی هست که بازدهی گذشته رو ندارد.به دلیل سدسازی و تغییر مسیر و آب دزدی از مازندران و گیلان هست.
            برنج هم از سرمای فروردین ماه آسیب می بیند.

      • فکر کنم تو عمرت درخت پسته ندیدی
        پسته تو سراسر دنیا گرونه
        افت های پسته بسیار بیشتره و هم مراقبتش و هم خرجش
        پسته ۱۰ تا ۱۵ سال اول هیچ سودی نداره و فقط باید خرجش کنی
        و سرما تقریبا هر یه سال در میون پسته ها رو نابود میکنه

        پاسخ
      • مریم قاضی زاده
        ۱۴۰۲-۰۴-۱۸ ۲:۴۰ ب٫ظ

        باسلام من شمالی نیستم کنار امام رضام

        اما عاشق شمال ومردم زحمت کش

        برِنج ایرانی به بِرَنج شما کشاورزای پرتلاش بدست میاد

        دست مریزاد.

        من هرسال برای سفارش برنج دغدغه دارم اگر می تونید راهنمایی کنید سفارش بدم

        پاسخ
    • برنج پاکستانی هندی تایلندی نخورید اول اینکه اینا‌ با آرد کردن هر چیزی اون به شکل برنج در میارن من دستگاهش دیدم هر چیزی ارد می‌کنن و مقداری آرد برنج بهش میزنن وارد دستگاه میشه یه چیزی مثل چسب میریزن با آب تا خمیر بشه و بعد از سوراخ های خیلی ریز اندازه دانه برنج با فشار بیرون میاد و دقیقا عین برنج و خیلی هم ری دار عطر بو هم دار ولی معده دستگاه گوارش سرطان روده معده این برنج. های خارجی همه چینی اونا دلشون برای ما نمیسوز در هفته سه بار برنج بخور برنج ایرانی بعد برنج ۱۴۰ تومنی گرونترین انواع برنج ایرانی با قیمت های مختلف هست برنج فجر چهار پنج نوع قیمت برنج پایه از سی پنج تومن تا صد پنجاه تومن خوب برنج سی تومنی برنج پر‌محصول که ولی برنج ایرانی و کاشت اول

      پاسخ
      • البته سرطان معده رو در مقام اول ،استانهای شمالی دارن با بیشترین سرانه مصرف برنج ایرانی و در هند و پاکستان و تایلند انقدر سرطان معده نیست

        پاسخ
        • چون اونا . . . که خودشون نمیخو رن رو به ما میدن

          پاسخ
        • برنج ایرانی محصول خوبیه ولی دیگه اونقدر خوب نیست که قیمتش در عرض یکسال پنج برابر بشه من خودم از بچگی با برنج وبرنجکاری رابطه نزدیک داشتم ، در حال حاظر به صرفه ترین کشاورزی برنجکاریه در حالیکه در یک دهه قبل برنجکاری چون همه کارش با دست انجام میشد و کودهای شیمیایی و هورمونی که الان خیلی مصرفشون بالاست و تولید رو خیلی بالا میبره و ماشین الات که جای نیروی انسانی رو گرفته ،برنج کاری خیلی به صرفه شده به خاطر همینه که الان تو استانهای کم آب مثل یزد واصفهان و زنجان وفارس و ستانهای جنوبی هم به برنج کاری رو آوردن حتی سیستان وبلوچستان هم برنج میکارن اگه برنج هندی و پاکستانی کیلویی ۳۵ هزار تومان قیمتش باشه برنج ایرانی باید حد اکثر ۵۰ یا ۵۵ هزار تومان قیمتش باشه اونم برنجهایی که عطر و بو دارن ،ودر جواب اون دوستمون که گفته خارجیها با آرد چیزهای مختلف برنج تولید میکنن پس اون همه شالیزار در هند وچین و پاکستان و تایلند لابد توش میلگرد و تیرآهن میکارن جدیدا هم که تو دنیا بذرهایی تولید شده که برنج رو مثل گندم وجو دیمی هم میکارن بزودی تکنولوژی اون به ایران هم میرسه

          پاسخ
          • کشور های برتر در تولید برنج در جهان هند ، چین ، اندونزی ، بنگلادش ، ویتنام ، میانمار ، تایلند ، فیلیپین ، برزیل و پاکستان هستند. این کشورها علاوه بر اینکه بزرگترین تولید کننده برنج به شمار می روند، در بین بیشترین مصرف کنندگان برنج جهان نیز قرار دارند.
            ۹۰٪ از برنج جهان به دست همین کشور ها مصرف می شود.
            کشورهایی با برنج رده یک مثل چین و هند که خودشان برنج خوار هستند اصلن صادرات زیادی ندارند حتی به دلیل جمعیت زیادشان برنج وارد هم می کنند.
            می ماند کشورهایی مثل تایلند و میانمار و بنگلادش و پاکستان که از نظر مرغوبیت برنج در رده دوم قرار میگیرند آنها صادرات خوبی دارند اما بهترین برنج هایشان را یا خودشان می‌خورند یا بازرگانان و دلالان ما
            برنج درجه دو و سه آنها را می‌خرند تا سود کنند.
            درباره کشت برنج به روش دیم هم که بازدهی بسیار پایینی دارد و هنوز ۹۰٪ کشت برنج در همه جاهای دنیا به جز کمی برزیل به روش غرقابی هست.اصلن گیاه برنج کنار آبزی هست و ذات یک دانه را نمی‌شود تغییر داد.
            کشت دیم برنج برای برخی جاهای پرشیب و پرباران و مرطوب که دست رسی به چشمه همیشگی دارند هست مثل فیلیپین و اندونزی و ویتنام و کامبوج و لائوس که شالیزارهای پلکانی دارند که تازه آنها هم بیشتر روش غرقابی را انجام می‌دهند.
            البته راهکارهایی هم هست که در چین انجام می‌شود مثل ساخت گلدان نشا و رهاسازي آن مانند قطار در پشت دریاچه ی سدها و رودخانه های پر آب و شالی هایی که ریشه در آب دارند.
            همچنین کشاورزی چینی که نوعی بذر هیبریدی با سازگاری آب و هوایی بالا ساخته است و جهانی شده است.که آن هم غرقابی است.
            برنج خوراکی همه جانبه و پر ارزش است که جایگزینی برای آن نیست.باید با بهینه سازی رودخانه ها و آبخیزداری و زنده کردن چاه ها و قنات های قدیمی و ذخیره سازی روان آبها و شیرین کردن آب دریا و زنده کردن تالاب ها و دریاچه ها خاک و آب را آماده کشاورزی و محیط زیست کنیم.
            هزینه کار در قدیم خیلی کم بود دستمزد میراب و میرشکار و چاربیدار و دنگسر یا خرمنکوب سر خرمن پرداخت میشد کود گیاهی و جانوری فراوان بود و فرهنگ کایر بیشتر بود و خبری از کارگر و دستمزد نبود
            هر شالیکار خودش همزمان گاودار هم بود و خودش ورزا داشت و گاو و زمین شالیزاری بسیار با ارزش بود و جز به هنگام پیری و بیماری گاو را نمیکشتند. گاو و زمین مثل خواهر و برادر و ناموس بوده و هست.گاو تنها برای دوشیدن و یار کشاورز بوده و هست.
            نه کشتارگاه‌ها و کارخانه هایی که سرمایه داری برای نابودی دامها و بهره وری بی اندازه ساخته است.
            درباره خاستگاه برنج دیدگاه‌هایی هست که برخی اهلی شدن بذر برنج به دست انسان را در هشت هزار سال پیش در کنار رود یانگ تسه و رود گنگ و براهماپوترا
            می دانند.
            همچنین برخی از پژوهشگران چینی و هندی با توجه به آثار به جا مانده در برخی استان های چین مثل سیچوان و هونان و استانهای آتارپرادش و بنگال هند هماهنگی و شباهت آن با آثار مردم مازندران و گیلان در دوران تپورها و آماردها و کاسپی ها دیدگاه نزدیکی فرهنگی و نژادی و دادوستد این مردمان باهم و آموختن کشاورزی و گاوداري و برنج کاری را از این مردم درست تر می دانند.

          • روح الله اصفهانیان
            ۱۴۰۱-۱۰-۰۴ ۱۲:۳۱ ب٫ظ

            ممنون از به اشتراک گذاری این اطلاعات مفید و آموزنده

      • یه نمونه از پیام های گپ خانوادگی و فامیل’-‘

        پاسخ
    • برنج دو کشت داریم کیلوی ۹۰تومن

      پاسخ
    • خب حقیقت همینه داداش
      کدوم کارگری رو دیدی که برنج ایرانی بخوره؟
      کارمندم ماهی دوبار اگه یه مهمون داشته باشه از سر رودرواسی شاید ۲ کیلو برنج ایرانی بخره
      ایران هیچ چیزش واسه خود ایرانی نیست
      برنج ایرانی فرش ایرانی زعفرون ایرانی خاویار ایرانی
      اینا همه مال از ما بهترونه
      خدا حافظ هند و چین و پاکستان که اگه نبودن منو شما با شندرغاز حقوق الان زده بودیم رو دست گشنه های سومالی

      پاسخ
  • عزیز من همه نوع برنج تو شمال کاشته میشه از هاشمی تا بینام فرقشون تو ماندگاری بعد از پختنه ونهایتا دو پرس کم وزیاد
    برا سلامت تغذیه ی خودتون و خانوادتون درست تصمیم بگیرید

    پاسخ
  • من ۳۰ساله برنج پاکستانی وهندی میخورم حیله وحقه فقط ازماایرانیها میاد تاحالا که تو معده ام چیزی ندیده ام پارسال همین برنج ۴۰هزار تومان بود مگه چه خبره که امسال ۱۰۰هزار تومان گرون شده.

    پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر ما شمال هستیم و میتونیم برنج درجه ۱ بهتون تقدیم کنیم ۰۹۱۱۱۲۰۴۲۹۹ اقای اکبری

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست