راهنمای انتخاب برنج :

معمولاً انتخاب برنجی که با سلیقه و ذائقه شما هماهنگی داشته باشد، انتخاب راحتی نیست. زیرا برنج ایرانی ارقام متنوع بسیار زیادی دارد و این مسئله، انتخاب برنج را برایتان دشوار می‌کند.

ما در مجموعه برنج ۱۴، بر اساس سالها تجربه و تخصص و همچنین بازخورد گرفتن از مشتریانمان، از میان ارقام متنوع برنج ایرانی، تعداد محدودی را گزینش و انتخاب کرده‌ایم که هرکدام در رنج و دسته خودشان بهترین هستند. این محصولات با بهترین روش‌ها شالیکوبی و پوست گیری شده و در مراحل بعد سورت و بسته بندی می‌شوند. به عقیده ما این محصولات پاسخگوی سلائق مختلف هستند.

در ادامه توضیحات کوتاهی درباره این محصولات خواهیم داشت، تا با ویژگی‌های منحصر به فرد هرکدام آشنا شویم.

فایل صوتی توضیح محصولات برنج ۱۴

فایل صوتی توضیح محصولات برنج ۱۴

۱- دمسیاه گلچین ممتاز

۲- طارم محلی مخصوص

دو رقم اول یعنی دمسیاه گلچین ممتاز و طارم محلی مخصوص بهترین برنج‌های کشت اول هستند.

دمسیاه گلچین ممتاز محصول استان گیلان و طارم محلی محصول فریدونکنار استان مازنداران است. از لحاظ عطر، طعم و پخت هر دو عالی هستند و تفاوتشون در مقدار نشاسته برنج هست. دمسیاه گلچین نشاسته‌ای‌تر هست و نرم تر و لطیف‌تر میشه بعد از پخت، برنج طارم هم استخوانی‌تر هست که باعث میشه بعد از پخت دون‌تر بشه.

۳- سرگل استخوانی اعلاء

۴- جواهری خوشپخت قلمی

دو رقم بعدی، برنج سرگل استخوانی اعلا و جواهری خوشپخت قلمی هستند که که قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به دو رقم قبلی دارند، ولی از کیفیت پخت و طعم خیلی خوبی برخوردار هستند. تفاوتشون هم اینه که سرگل استخوانی نسبت به برنج جواهری عطر بیشتری داره.

۵- دمسیاه اشرافی ممتاز (برنج کشت دوم)

تنها برنج کشت دوم برنج ایرانی ۱۴، برنج دمسیاه اشرافی ممتاز هست. امروزه بذرهای مختلفی برای کشت دوباره برنج استفاده میشه، که ما یک رقم اونها رو که هم از پخت خیلی مجلسی و خوبی برخورداره و هم طعم و عطر خیلی خوبی داره رو انتخاب کردیم. حتماً می‌دونید که تفاوت برنج کشت اول و کشت دوم هم این هست که برنج کشت دوباره جوش زیادی هنگام پخت داره و دانه‌های برنج خیلی کشیده و قد بلند میشه.

۶- برنج عنبربو

باد آمد و بوی عنبر آورد – برنج محلی جنوب که به عطر و طعمش معروفه، چند سال هست که طرفدارای زیادی پیدا کرده، برای همین ما بهترین شالی‌های عنبربو جنوب رو تهیه می‌کنیم، و توی کارخانه گیلان که مدرن‌تر و پیشرفته‌تر از کارخانه‌های شالیکوبی جنوب هست، پوستگیری و شالیکوبی می‌کنیم. برنج عنبربو ۱۴ علاوه برطعم و عطرخوب ، پخت خوبی هم داره.
تفاوتش با برنج‌های شمال، یکی در طعم و مزه هست و یکی هم میزان رِی دانه‌ها، که نسبت به برنج‌های شمال کمتره.

۷- برنج شکته دمسیاه گلچین:

بعد از شالیکوبی برنج دمسیاه گلچین در کارخانه، برنج الک زده می شود و دانه های شکسته از دانه های سالم جدا می‌شوند. این محصول همان دانه‌های شکسته دمسیاه گلچین است که حداقل ۲۰ درصد دانه‌های سالم دمسیاه گلچین نیز در آن وجود دارد.

۸- دمسیاه دودی سنتی

۹- جواهری دودی هیزمی

دو رقم برنج آخر هم برنج‌های دودی هستند، یکی دودی شده برنج دمسیاه گلچین ممتاز هست که تمام خصوصیات برنج دمسیاه گلچین رو داره فقط دودی شده، و یکی هم دودی شده برنج جواهری خوشپخت قلمی هستش.
این دو برنج هر دو به روش سنتی و با استفاده از هیزم دودی می‌شوند، که باعث میشه عطر و طعم ملایم دود رو به خودشون بگیرن.

فهرست